Ekodizajn je v ponímaní EÚ norma, ktorú musia spĺňať výrobky ešte pred svojím uvedením na trh. Na opačnej strane sú výrobky, ktoré pomenovala Annie Leonard už pred desiatimi rokmi ako “designed for the dump”, čiže voľne preložené do slovenčiny “navrhnuté do koša”. Pozrime sa teda na to, čo robí EÚ pre to, aby výrobky nekončili v odpade.
Najdôležitejšie je nevytvárať zbytočný odpad
Ekodizajn a jeho história v EÚ
V prvom rade si treba povedať, že táto iniciatíva, resp. norma sa tu nezjavila včera, ale smernica o požiadavkách ekodizajnu energiu využívajúcich produktov pochádza z roku 2005. Táto smernica upravila energetické kritériá napríklad pre chladničky, notebooky, ale aj sprchové hlavice, či rôzne spotrebiče v domoch a v kanceláriách. To sa samozrejme ukázalo ako absolútne nedostatočné a tak už v roku 2008 čakala smernicu výrazná zmena. Odtiaľ pochádzajú tie nálepky na výrobkoch, ktoré informujú spotrebiteľa o tom, ako daný výrobok spotrebováva energiu, v akej energetickej triede sa nachádza. Tiež sa v roku 2008 zaviedli nové pravidlá verejného obstarávania, ktoré mali uprednostňovať používanie „zelených“ produktov.
Ekodizajn dnes
Čo sa teda stalo za posledných 10 rokov? V podstate zo strany EÚ nič moc. Hlavne sa veľa rozprávalo, rokovalo, spisovalo a až v roku 2019 uzrelo svetlo sveta niečo, čo sme my, ako bežní ľudia a spotrebitelia vnímali už dávno a nejedného človiečika to dokázalo nahnevať až do nepríčetna. Nové opatrenia po prvýkrát totiž zahŕňajú požiadavky na opraviteľnosť a recyklovateľnosť. Povedané laicky, výrobky by mali byť opraviteľné a nemalo by sa už stávať, že za opravu zaplatíte viac, ako za nový výrobok. Oficiálne EÚ chce prispieť “k cieľom obehového hospodárstva prostredníctvom zlepšenia životnosti spotrebičov, ich údržby, opätovného použitia, modernizácie, recyklovateľnosti a nakladania s odpadom.” Viac o nových pravidlách EÚ zvyšujúcich udržateľnosť domácich spotrebičov nájdete na tejto stránke. Do akej miery sa ale podarí zabrániť ľudovo povedané kazítkam v dnešných výrobkoch je otázne.
Tri hlavné časti ekodizajnu, energetická efektivita, opraviteľnosť a recyklovateľnosť by preto mali byť dôležitým prvkom spotrebiteľa pri rozhodovaní sa, ktorý výrobok si kúpiť. Pretože nakoniec je to na nás spotrebiteľoch, ako pristupujeme k vlastnej spotrebe a na nás ostáva aj tlak na európske inštitúcie, aby dokázali správne a včas reagovať na enviromentálne výzvy.
Viac informácií nájdete napríklad na týchto stránkach:
https://ec.europa.eu/slovakia/news/new_rules_make_household_appliances_more_sustainable_sk
https://europa.eu/youreurope/business/product-requirements/compliance/ecodesign/index_sk.htm